...

Wewnętrzna Równowaga – cz.5

 Cały czas komunikujemy się z tym, co jest na zewnątrz, poprzez ruch. Ten ruch  jest naszym sposobem na komunikację do środka.  Jesteśmy cały czas ruchem.

Jeżeli zanurzymy nasza świadomość w tym ruchu to będziemy zwracać dzięki temu uwagę na to, co jest tak naprawdę najistotniejsze. czyli na życie, które cały czas przez nas płynie.

 Bardzo często też naszą strategią przetrwania jest to, że my się zamrażamy, żeby nie czuć, żeby nie doświadczać. Aby udawać, że nas nie ma. I często w tym pozostajemy. Aby więc wrócić do życia, wrócić do doświadczania, potrzebujemy naszą uwagę skierować do wewnętrznego ruchu.  I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz to pozwolić sobie na czucie. Na emocje.

        Emocje to energia w ruchu.       

I kiedy patrzymy na dzieci to one wyrażają emocje całym swoim ciałem i zauważcie też, że u dzieci emocje zmieniają się bardzo szybko, ich układ nerwowy dopiero uczy się reakcji. Natomiast to, że one sobie pozwalają doświadczać te emocje całym ciałem też ułatwia im puszczanie tego. Bo taka prawdziwa emocja to jest impuls, który trwa chwile, natomiast my przez nasze strategie uczymy się to w sobie zatrzymywać przez to często pozostajemy w tych stanach dłużej.

Często jest tak, że rodzice mówią:  NIE KRZYCZ TAK GŁOŚNO jak się cieszysz. Albo: CHŁOPAKI NIE PŁACZA. Czasem w ogóle pokazywanie emocji to jest pokazywanie swojej słabości więc lepiej jest udawać że wszystko jest dobrze niż pokazać prawdę o sobie, bo wtedy ktoś nas może zranić. Takie przekonania zaczynają nami dominować, wchodzimy w świat dorosłych, gdzie zakładamy te maski, często zupełnie nieświadomie. Przez to blokujemy przepływ emocji przez ciało i tracimy z nimi kontakt. Może tak być, że odcinamy w ogóle kontakt czyli odcinamy się od czucia, jesteśmy wycofani z życia i wszystko jest nam obojętne. Może tak być, że czujemy dużo emocji w ciele, natomiast nie wiemy jak sobie z nimi poradzić i one nas zalewają.

Ja to bardzo dobrze znam ze swojego życia. Miałam okresy w których totalnie to, co czułam w środku, wyraźnie utrudniało mi życie, a ja nie umiałam sobie z tym poradzić. Bardzo często kiedy czujemy jakieś emocje sięgamy po coś co będzie nam dawało możliwość jakiejś odskoczni i albo jest tak, że płyniemy w jakieś używki ( alkohol, papierosy, narkotyki, jedzenie ) albo w nadmierne czynności. Np. zaczynamy bardzo dużo gadać,  albo dajemy się pochłonąć hobby / pracy co też sprawia, że przestajemy mieć kontakt ze sobą. Próbujemy sobie dostarczać takich wrażeń, które sprawiają skok adrenaliny do góry  i wtedy mamy wrażenie, że żyjemy, że czujemy, ale cały czas potrzebujemy tych bodźców  do tego, żeby coś poczuć. To też jest sposób na uciekanie od tego, co może nie jest przyjemne i atrakcyjne np. ból, smutek, strach.

Bardzo fajna metoda, która mi latami służy jest doświadczanie emocji w ruchu. To jest bardzo skuteczna metoda regulująca efekt wewnętrznego napięcia.

Należy wiedzieć że ruch a świadomy ruch to duża różnica.

 

      

Przykład:

 Jesteś zdenerwowany i idziesz pobiegać. Na tym przykładzie wytłumaczę na czym polega ruch, jak bieganie, pływanie, jazda na rowerze, siłownia. Na pewno przyjdzie ten moment kiedy poczujemy przyjemność po tym, jak my wprowadziliśmy energie w ruch, jak daliśmy jej ujść. Natomiast ten sposób nie sięga do przyczyny tego problemu. Czyli tego, dlaczego ja tak się denerwuję, dlaczego wyprowadza mnie to z równowagi. Tutaj chcę powiedzieć o różnicy między ruchem a świadomym ruchem, ale nie w kontekście tego, że jeden jest lepszy a drugi gorszy tylko tego że, każdy z nich  daje nam inne możliwości o których warto wiedzieć.  C.D.N.

Studio Zen ma w ofercie narzędzia które mogą ułatwić i uprzyjemnić Twój proces.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.